יום ראשון, 16 באפריל 2017

קול ישראל מירושלים (2017)


קול ישראל מירושלים: הרגעים הגדולים של הרדיו - מארז של 10 דיסקים

תאריך יציאה: 05/04/2017


"קול ישראל" חוגג 80 שנה לשידור הרדיו העברי במארז מיוחד הכולל 10 דיסקים:
דיסק 1 – הרי החדשות… – הקולות שעשו היסטוריה, מהשידור הראשון בשנת 1936 ועד היום
דיסקים 3-2 – פסטיבלי הזמר והפזמון – מיטב השירים מכל הזמנים
דיסק 4 – דרור – למנצח שיר מזמור – מבחר משירי פסטיבלי הזמר והפזמון בסגנון עדות המזרח
דיסקים 5,6,7 – שירים שנולדו ברדיו – הקלאסיקות שנכתבו וחודשו בקול ישראל
דיסקים 9-8 – אותי זה מצחיק – המערכונים הבלתי נשכחים
דיסק 10 – התסכיתים שעליהם גדלנו – דרמה, מתח והרפתקה

במארז מופיעים 4 קטעים של הגשש החיוור: "יש לי חג", "מים לדוד המלך", "לי לך" ו"הגל הקל".



בדיסק מספר 2 - "פסטיבלי הזמר והפזמון" חלק א מופיעים הקטעים:

1) "מים לדוד המלך" - הגרסה מתוך ההופעה בפסטיבל הזמר והפזמון 1970. הגרסה הנדירה הזאת הופיעה בעבר באלבום המחומש "שירת התנך" (בדיסק השלישי) שיצא ב2008.
הגרסה הזאת שונה מהגרסה המוכרת.
את הגרסה המוכרת ניתן לשמוע בתקליט "מים לדוד המלך" (1970) ובדיסקים "תקליטור מספר 4" (1992), "האוסף הראשון של מדיה דיירקט" (1999), "שנה בלי פולי" (2008), ובאוסף המשולש "שירים רבותי שירים" (2011).

2) "יש לי חג" - גרסה נדירה מתוך החלק האומנותי של פסטיבל הזמר והפזמון 1972. השיר לא עמד להצבעה בפסטיבל. זוהי גרסה נדירה שמעולם לא יצאה בפורמט מסחרי ורואה אור לראשונה.
הגרסה הזאת שונה מהגרסה המוכרת.
הגרסה המוכרת מופיעה בתקליט "אף אחד לא קם" (1974), בתקליט ובדיסק "בשירי נעמי שמר" (1979), בדיסק האוסף "יש לי יום יום חג" (2000) ו"שנה בלי פולי" (2008), ובדיסק המשולש "שירים רבותי שירים" (2011).



בדיסק מספר 4 - "דרור למנצח שיר מזמור" מופיע השיר:
3) "לי לך" - הקלטה מתוך "למנצח שיר מזמור" 1971.
הגרסה הזאת מתוך הפסטיבל הופיעה בעבר בתקליט "אף אחד לא קם" (1974) ובדיסקים "תקליטור מספר 3" (1992), בדיסק האוסף "יש לי יום יום חג" (2000) ובדיסק המשולש "שירים רבותי שירים" (2011).



בדיסק המערכונים (דיסק מספר 8) - "אותי זה מצחיק חלק א" מופיע המערכון:
4)"הגל הקל" - גרסה נדירה מתוך המופיע לפורים 1968 - "אני רוצה רק להציץ" - מצעד הפזמון הסאטירי. הגרסה הנדירה הזאת מעולם לא יצאה בפורמט מסחרי ורואה אור לראשונה.

מה כל כך מיוחד בגרסה הנדירה הזאת?
נתמקד בשני דברים: (א) ברשימת הקטעים שמופיעים במערכון, (ב) ובתת המערכון "דוקטור ז'יוואגו".

א) המערכון "הגל הקל" היה פרודיה על תכניות, פינות (כמו "הדים ממגרש הספורט") ופרסומות שהופיעו בקול ישראל, שאז נקרא "הגל הקל".
המערכון הופיע בתכנית השלישית של הגשש "סינמה גשש" (1967) שביים ניסים אלוני. המערכון עצמו מורכב ממספר תתי מערכונים.

ישנם מספר הקלטות שמע של המערכון:
(1) - הגרסה המקורית מופיעה בתקליט המנציח את ההצגה "סינמה גשש חלק ב" (אורכה כ12 וחצי דקות) והיא משנת 1967. כמו כן הגרסה המקורית מופיעה גם בדיסק "תקליטור מספר 5" (1992).
(2) - גרסת המופע "אני רוצה רק להציץ" מפורים 1968 (אורכה כ7 וחצי דקות). כאמור הגרסה הזו יוצאת לראשונה בפורמט מסחרי.
(3) - גרסת "חגיגה מספר 2" - החגיגה ה2 מתוך 4 חגיגות חצי היובל לגששים (1988). "חגיגה מספר 2" עסקה ב2 ההצגות שכתב ניסים אלוני לגששים: "סינמה גשש" (1967) ו"קנטטה לשווארמה" (1969).
אורכה של גרסת המערכון "הגל הקל" מתוך "חגיגה מספר 2" כ8 וחצי דקות.

רשימת הקטעים (תתי המערכונים) שמופיעים בגרסת התקליט "סינמה גשש חלק ב" (1967):
א. הקדמה (עמק חפר)*
ב. עופקר
ג. טובים השניים
ד. שעון חול *
ה. לוקשון
ו. הדים ממגרש הספורט
ז. זרעונית (שבוע טוב)
ח. מר נחשון
ט. בוקר טוב לך עקרת הבית *
י. שעועית *
יא. נהג זהיר
יב. עשה חיים סע בזחלמים

הקטעים המסומנים בכוכבית (*) מופיעים גם בגרסת התקליט וגם בגרסה של "אני רוצה גם להציץ" (1968).

רשימת הקטעים (תתי המערכונים) שמופיעים בגרסה של "אני רוצה גם להציץ" (1968) - (התזמון הוא של תחילת הקטע):
0:00 א. הקדמה (עמק בית שאן)
0:28 ב. שעון חול
1:18 ג. בוקר טוב לך עקרת הבית
2:22 ד. צאר ניקולאי
3:24 ה. שעועית
4:06 ו. הורעלה
4:29 ז. דוקטור ז'יוואגו

רשימת הקטעים (תתי המערכונים) שמופיעים בגרסת "חגיגה מספר 2" (1988) לציון חצי יובל לגששים:
א. הקדמה
ב. שעון חול
ג. הדים ממגרש הספורט
ד. זרעונית (שבוע טוב)
ה. לקרדה
ו. מר נחשון
ז. בוקר טוב לך עקרת הבית
ח. הורעלה
ט. שעועית
י. נהג זהיר

* ההקדמה, "שעון חול", "בוקר טוב לך עקרת הבית", ו"שעועית" הופיעו בכל אחת מ3 הגרסאות.
* הקטע "הורעלה" ו"דוקטור ז'יוואגו" לא הופיעו בגרסת התקליט המקורית מ67 אלא רק בגרסאות היותר מאוחרות משנות ה80. למעשה הגרסה של "אני רוצה רק להציץ" היא גרסת השמע המוקדמת ביותר (שנות ה60) של שני הקטעים האלו. על "דוקטור ז'יוואגו" נרחיב בהמשך.
* הקטע "צאר ניקולאי" לא הופיע בגרסת התקליט המקורית מ67 וגם לא בגרסה המאחורת יותר (מ88). הגרסה הזאת של "אני רוצה רק להציץ" היא למעשה ההקלטת השמע היחידה של תת המערכון "צאר ניקולאי"!!

נסכם את תתי המערכונים שמופיעים בכל אחד מהגרסאות:
(מקרא:
67 הכוונה לגרסה של התקליט "סינמה גשש חלק ב" - 1967
68 הכוונה לגרסה של "אני רוצה רק להציץ" - 1968
88 הכוונה לגרסה של "חגיגה מספר 2" - 1988)

א. הקדמה (עמק חפר)         67    68    88
ב. עופקר                          67   
ג. טובים השניים                67   
ד. שעון חול                       67    68    88
ה. לוקשון                          67   
ו. הדים ממגרש הספורט       67           88
ז. זרעונית     (שבוע טוב)      67           88
ח. מר נחשון                       67            88       
ט. בוקר טוב לך עקרת הבית 67    68    88
י. צאר ניקולאי                             68
יא. שעועית                        67    68    88
יב. הורעלה                                68    88
יג. לקרדה                                          88
יד. דוקטור ז'יוואגו                        68   88
טו. נהג זהיר                      67            88
טז. עשה חיים סע בזחלמים  67   


ב) תת המערכון "דוקטור ז'יוואגו":

קודם כל, חשוב לזכור ש"הגל הקל" הוא המערכון הראשון מבין שלושה שמורכב ממספר תתי מערכונים:
(1) "הגל הקל" הורכב ממספר תתי מערכונים שהיו למעשה פינות, תכניות ופרסומות מתוך קול ישראל דאז, שנקרא "הגל הקל". המערכון הופיע בתכנית השלישית של הגששים "סינמה גשש" (1967) שביים ניסים אלוני.
(2) "הכה את המומחה" - המערכון השני שמורכב ממספר תתי מערכונים, נכתב לתכנית החמישית של הגשש "קסיוס קליי נגד חלפון" שביים יוסי בנאי (1971). גולת הכותרת של המערכון היה התת מערכון "הצ'ופצ'יק של הקומקום".
(3) "יום במדינה" - גל ההצלחה של "הכה את המומחה" המשיך גם בתכנית השישית של הגשש, "אופסייד סטורי", שביים יוסי בנאי (1974). בתכנית הופיע המערכון "יום במדינה" שכלל גם הוא מספר תתי מערכונים כמו "האינסטלטור", "הקבלנים" וכמובן הלהיט הגדול מתוכו "השליח בבנק" (ישראבלוף).

המערכון "דוקטור ז'יוואגו" לא הופיע כלל על גבי תקליט.
המערכון הופיע על גבי דיסק בשני דיסקים: "תקליטור מספר 10" (1992) ובאוסף הראשון של מדיה דיירקט (1999). בשני הדיסקים האלה מופיע המערכון "דוקטור ז'יוואגו" אחרי המערכון "הכה את המומחה".
ניתן לטעות ולחשוב כי אולי "דוקטור ז'יוואגו" באמת שייך למערכון "הכה את המומחה".
היות והמערכון לא מופיע על גבי תקליט (לא מופיע בגרסת התקליט של "הגל הקל" (1967), לא בזו של "הכה את המומחה" (1971) ולא בזו של "יום במדינה" (1974)), קשה לדעת למי משלושת המערכונים האלו "דוקטור ז'יוואגו" שייך.

למעשה, ההקלטת השמע הכי מוקדמת של "דוקטור ז'יוואגו" (חוץ מזו של "אני רוצה רק להציץ") היא מסוף שנות ה80.
בסוף המערכון כאשר דוקטור ז'יוואגו (פולי) מנסה לחנך את הילד ולתת לו סטירה, הילד (שייקה) מרים את הדוקטור באוויר ואומר: "אבל אני ילד חזק. אני מחבורת הזבל. אני איציק מפליציק".
חבורת הזבל היתה סדרת קלפים להחלפה שיצאו לראשונה בארצות הברית בשנת 1985, ובארץ קלפים אלו יצאו בשנת 1988 - אותה שנה בה הוקלטה "חגיגה מספר 2".
הגרסה שמופיעה בדיסקים (דיסק מספר 10 ובאוסף הראשון של מדיה דיירקט) שונה מההקלטה של "חגיגה מספר 2" (שהוקלטה על ידי גלי צה"ל).
ההקלטה של "חגיגה מספר 2" נפתחת בכך שגברי אומר "לאימהות הצעירות בגוש דן.." ואילו בגרסת הדיסק גברי אומר רק "לאימהות הצעירות". לא ברור מאין הוקלטה גרסת הדיסק, אבל כנראה זה משנת 1988 והלאה כיוון ושתי הגרסאות מסתיימות באיציק מפליציק מחבורת הזבל.

קיימת גרסת וידיאו משנת 1976 מתוך "בר מצווה לגשש החיוור". התכנית הוקלטה בבניני האומה, ירושלים (בשחור לבן), ונערך בה חידון בקיאות שנועד למצוא את חתן הגשש העולמי (מעין פרודיה על חתן התנך העולמי). החידון נערך במלות 13 שנה לגששים (ולכן הוא נקרא "בר מצווה") והתבסס על "ספר הזהב" שהכיל תמלולים של קטעים מ5 התכניות הראשונות (הספר יצא ב1975).
בנוסף לחידון הבקיאות, הגששים בצעו קטעים משירים ומערכונים בבנייני האומה. בין הקטעים שבוצעו היה גם המערכון "דוקטור ז'יוואגו". המערכון בגרסת הוידיאו הזאת (בשחור לבן) מסתיים בכך ששייקה לוקח את הדוקטור (פולי) על הכתפיים ואומר: "אני ילד גדול. אני אוכל טלפלא". טלפלא היתה תכנית ילדים ששודרה בטלוויזיה באותם שנים.גרסת הוידיאו הזאת מ1976 לא נותנת מענה לשאלה להיכן שייך המערכון דוקטור ז'יוואגו? ("הגל הקל" (1967), "הכה את המומחה" (1971) או "יום במדינה" (1974)).
 
בספר הזהב (משנת 1975) מופיע התמלול של "דוקטור ז'יוואגו" (בעמוד 101) כחלק מהתמלול של המערכון המלא של "הגל הקל" (עמודים 98-102). אמנם לפי "ספר הזהב" ניתן להניח כי המערכון אכן שייך ל"גל הקל", אבל נחוצה הקלטה שתוכיח זאת.

ההקלטה של "דוקטור ז'יוואגו" מתוך "אני רוצה רק להציץ" מספקת את ההוכחה שהמערכון אכן שייך לגל הקל, וסותרת את האפשרות שהוא שייך ל"הכה את המומחה", או אפילו ל"יום במדינה".
אם ההקלטה של "אני רוצה רק להציץ" הוקלטה בפורים 1968 אז לא יכול להיות שהמערכון "דוקטור ז'יוואגו יהיה שייך ל"הכה את המומחה" (שהוא משנת 1971) ובטח שלא ל"יום במדינה" (שהוא משנת 1974).
"דוקטור ז'יוואגו" שייכת לגל הקל (מתוך התכנית "סינימה גשש", 1967) וההקלטה מפורים 1968 מחזקת את מה שנכתב ב"ספר הזהב" ב1975.

לא ברור מדוע בדיסקים הצמידו את "דוקטור ז'יוואגו" ל"הכה את המומחה" (ולא ל"גל הקל") אבל הגרסה שמופיעה כאן קובעת באופן מוחלט ומסירה כל ספק - "דוקטור ז'יוואגו" הוא מערכון ששייך לסדרת המערכונים "הגל הקל".

ישנם מספר הבדלים בין הגרסאות של שנות ה80 לזו המקורית המופיעה ב""אני רוצה רק להציץ".
כאשר פולי שואל "למה אתה מרטיב ילד?" בגרסה של סוף שנות ה80 שייקה עונה "זה מהבירות". בהקלטה הזאת שייקה עונה (כמו "בספר הזהב"): "זה היה רטוב מקודם".
כאשר שייקה לוקח את פולי על הכתפיים הוא נוהג לומר את הדבר הרלוונטי לאותה תקופה. ב1988 זה היה "אני מחבורת הזבל, אני איציק מפליציק". ב1976 זה היה "אני אוכל טלפלא".
ב"ספר הזהב" נכתב שהמערכון מסתיים ב"אבל אני ילד גדול, אני אוכל קרמבו של קרומבה".
בהקלטה הזאת הטקסט של שייקה הכי קרוב לתמלול ב"ספר הזהב": "אני ילד גדול, אני אוכל קרמבו של קרופניק". (אמנם לא קרמבו של קרומבה, אלא של קרופניק, אבל בכל זאת קרמבו).

במאי 2012 העלה אברי ניניו את ההקלטה המלאה של תכנית הרדיו "אני רוצה רק להציץ" מפורים 1968. ההקלטה באיכות לא כל כך טובה, בשל המרה מטייפ סלילים. ניתן לשמוע את המערכון "הגל הקל" בתזמון 1:34:40.
את ההקלטה שהעלה אברי ניניו ליוטיוב ניתן לשמוע בלחיצה כאן.

המערכון "הגל הקל" בגרסה הנדירה הזאת מופיע לראשונה בפורמט מסחרי באיכות שמע טובה בדיסק מספר 8 באוסף "קול ישראל מירושלים" (2017).



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה